Posts by red51

A new update is now available, introducing "Points of interest" and many more changes!
Latest hotfix: 0.9 (2025-10-31)

    Thanks a lot for your feedback! :)


    Maybe it would be worth categorizing these sorts of settings as hard or normal.
    I personally wouldn't mind at all having to deal with these guys in the daytime.

    That's a good idea, I will keep that in mind! ;)


    So, I thought some suggestions for NPCs

    Thanks for your suggestions! Some of these things are planned (more information about status, display weapon stats etc), and we're also going to tweak the new npcs (and their loot) ^^


    Also I'm getting this in server log: WARNING: YOUR SERVER VERSION IS OUTDATED (0.9.5.2 vs. 0.9.5.1)

    Oh, thanks for bringing this to our attention! We've just released another minor update which fixes this wrong version number :saint:


    givenpcitem if used on a bandit (with just givenpcitem command with no parameters, will remove the weapon in the NPCs hand, it does not go into inventory, it just vanishes)

    This is indeed intended. While npcs technically have an actual inventory (just like the player), it's not really used by the game atm. Instead they just hold the item in the first inventory slot in their hands. So the command basically replaces the first item in their inventory.


    Also, one town is greatly affected by lag since the update (even latest hotfix)

    Hmm... is there maybe an underground dungeon nearby? Or are there many npcs in the town? Maybe try this: Once you experience the fps problems in the town, press F3 to open the stats. Check out line 8 which starts with "NPC:". Can you tell me the 3 numbers there?

    Danke für die Logs! Darin ist auf dem ersten Blick eigentlich nichts Ungewöhnliches festzustellen ?( Allerdings scheint es so, dass es extrem viele Tiere gibt. Wenn ich das richtig sehe, sind es um die 100.000 Tiere =O Diese müssen beim Spawn erstmal übertragen werden, was den Ladevorgang teilweise spürbar verlangsamen kann. Und auch die allgemeine Serverperformance leidet ein wenig darunter. Es wäre ggf. eine Überlegung wert, einmal alle Tiere zu löschen - seit dem Update werden die Tiere dann ja eh wieder neu spawnen. Ärgerlicher wäre das nur bei speziellen Tieren oder Dummys, die an bestimmten Stellen gespawnt wurden, dann die wären leider auch futsch...


    Ansonsten könntest du ggf. auch probieren, einmal die Sichtweite zu reduzieren bzw. vor allem die Detail Sichtweite. Setze das am besten einmal aufs Minimum und versuche zu connecten. Falls du dann drauf kommst, kannst du die Sichtweite wieder hoch stellen.


    Was den Rasentrimmer angeht: Was genau funktioniert denn nicht? Hörst du keinen sound, spielt die Animation nicht mehr ab, oder mäht er nur kein Gras? Ist es denn immer so, dass er nach 1x Benutzen nicht mehr funktioniert? Spielt es denn eine Rolle, wie lange du ihn verwendest hast? Oder ist auch eine ganz Kurze Benutzung schon ausreichend dass er nicht mehr geht? Funktioniert denn der Minenbohrer noch? Der ist vom eng verwandt mit dem Trimmer. Wichtig ist, dass du nach der Verwendung des Trimmers und der erneuten Versuchs die Maustaste etwas gedrückt hälst (manchmal dauert es 1-2 Sekunden, bis er "anläuft").

    ABM was indeed having issues with the latest version. We've made some changes with the latest hotfixes, please have a look if you still run into any issues with it ;)

    A new hotfix is now available which fixes some of the current issues. Multiplayer servers need to be updated accordingly ;)


    Changelog 2019-03-13 (0.9.5.2):

    • [New] Command "givenpcitem" to give an item to an npc
    • [New] You can now also get venison from giraffes
    • [New] Stamina can now also be disabled server side
    • [New] Added spawn protection setting to config.properties file (for SP)
    • [New] Added separate "fly" permission for creative mode (to disable fly mode)
    • [Change] Reduced respawn rate for npcs
    • [Change] Blueprints no longer include air when placing terrain (can be changed in config)
    • [Bugfix] Fixed wrong spawn position when creating a new world
    • [Bugfix] Fixed yellowish glow of items and player in inventory
    • [Bugfix] Fixed a bug which was responsible for certain performance issue
    • [Bugfix] Fixed water not being visible if placed via blueprint

    Es ist nun ein Hotfix verfügbar, welcher einige Probleme behebt und kleinere Änderungen einführt. Multiplayer-Server müssen entsprechend geupdatd werden ;)


    Changelog 13.03.2019 (0.9.5.2):

    • [Neu] Befehl "givenpcitem" um einem NPC ein bestimmtes Item zu geben
    • [Neu] Man erhält nun von Giraffen auch Wildfleisch
    • [Neu] Ausdauer / Stamina kann nun auch serverseitig deaktiviert werden
    • [Neu] Spawn Schutz Einstellung kann in config.properties Datei vorgenommen werden (für SP)
    • [Neu] Separate "fly" Permission für den Creative-Modus hinzugefügt (um Flugmodus zu verbieten)
    • [Geändert] Respawn-Rate für NPCs reduziert
    • [Geändert] Blueprints enthalten berücksichtigen Luft nicht mehr beim Terrain-Platzieren (kann in config geändert werden)
    • [Behoben] Falsche Spawnposition bei neuen Welten behoben
    • [Behoben] Gelblicher Schimmer an Items und Spielervorschau im Inventar entfernt
    • [Behoben] Bug behoben, welcher zu Performanceproblemen führen konnte
    • [Behoben] Wasser wird nun wieder korrekt angezeigt, wenn es via Blueprint platziert wurde

    und die spinnennetze, platten mit spikes und nur spikes?

    Wie @Deirdre schon sagt, mit object trapspikes bekommt man die Stachelfallen, mit object spikes die festen Stachel, und mit object weakground den brüchigen Boden ;)
    Die Spinnweben sind erhältlich via object cobweb_u, object cobweb_corner_u, object cobweb_corner_b sowie object cobweb_door1



    aber wenn, dann bitte auch das Efeu in den Verfallenen Hütten dazunehmen.

    Leider ist das Efeu in den Hütten kein eigenständiges Objekt, sondern fester Bestandteil der jeweiligen Möbel :/


    Meine FPS ist vom Gefühl her leider weit runter

    Vor allem das Spawnen der Skelette in den Dungeons kann die FPS etwas drücken (was sich leider bereits bemerkbar macht, wenn man die Oberfläche entlang fliegt - zumindest was die Dungeons angeht, die nahe der Oberfläche sind). Mal sehen, was wir da machen können. Allerdings gabs in der letzten Version auch einen Bug, der in manchen Fällen die FPS spürbar drücken konnte. Bitte prüfe mal, ob das Problem damit immernoch besteht ;)

    rying to find a clip to share of where bandits & especially skeletons came running at you at lightning speed.

    I think it's not a bad idea to reduce the run speed a little bit ;)


    clips.twitch.tv/DeafGrossGarageUnSane

    This is a hilarious video :D But the sudden performance drop seems to be quite strange, since you're not moving at all... do you run any plugins? Did it happen in singleplayer or multiplayer (if it's in multiplayer, was there another player on the server at the same time)? Maybe you can enable the client debug console (open the config.properties file and set "game_debug_console" to true, then save the file and run the game again) and play a little bit until you experience the lags. Then quit the game and go to the "Logs" folder in your game directory. Please forward the latest log file to us (either create a topic here, or send it via PM to me, or via email to support@jiw-games.net) :)


    I also notice they did not despawn at daybreak but were still roaming at midday, is this normal?

    Yes, this is normal. But maybe we will change this behaviour^^


    How far do they roam?

    It really depends. As a rule of thumb one can say: If they are visible, they can always go to your location.


    and do others keep spawning regularly if they are not killed?

    New bandits should not spawn if there are still other bandits in this area ;)


    Trying the water-terrain-tool-functions the "smoothing out" function doesn´t seem to work.

    Well, basically the "smoothing out" feature never takes the currently selected material into account. Maybe we can hide the material selector while the smoothing mode is active (to avoid any confusions).


    The red circle/square is also not projected on the water surface but only on the ground below the water.

    This is basically intended: the regular terrain tools only affect the "terrain", i.e. solid ground, not water. That's why the brush is not visible on water surfaces. If you want to edit the water explicitly, you need to select the dedicated water tool (F5 -> 5) :)


    We all agreed we want to keep the animals on peaceful, no bandits, but we do want enemies in the dungeon. How would I go about that?

    You could disable bandits on your server explicitly. To do that, open the console (key ~ or ` or ^) and type disablenpc bandit (requires admin permission). This removes all bandits in your world and prevents them from spawning again ^^


    Will they damage builds or just go for players

    As @Captian_Cornball said, they only attack players. Currently they will not damage any buildings.


    Double doors yes, open no. I just tested again with latest updates, horses will walk through closed double doors

    Hmm... was it really "closed"? If people create double doors, they usually place a closed door and another open door (since there is unfortunately still no tool to mirror or flip doors). So if one door is opened, and one is closed, the double door appears to be closed.


    Update on my Terra-blueprint issue. It seems that not the ground below the blueprint is gone but around it. Like the game is saving exactly the square i mark when i do the blueprint.

    Oh, yes currently blueprints take "air" into account. The idea was that this enables you to create caves, or copy underground structures properly. But I'm not sure if this was really a good idea... we will change this behaviour with the next update ;)


    Does using rifles NPC ?

    Currently NPCs are only using swords (or another melee weapon) or bows. But the next update introduces a command to give various items to an NPC 8)


    Hi I have lags on my saved gameFPS 0

    Do you play in singleplayer or multiplayer? Do you run any plugins?

    Mein Inventar leuchtet sehr komisch.

    Das ist leider ein Bug, das wird mit dem kommenden Hotfix (in wenigen Stunden) behoben ;)


    Das ABM-Plugin läuft bei uns auf dem Server nicht mehr.

    Ich muss noch prüfen, was genau da los ist und ob wir ggf. spielseitig was machen können.


    Aufgefallen sind mir die Lampen, die leuchten zwar aber leuchten nicht.

    Das ist leider schon seit längerem so :/ Obwohl das recht trivial erscheint, bedarf das leider relativ viele Änderungen (das liegt an der Art und Weise, wie Objekte momentan generell gespeichert und dargestellt werden). Das ist aber auf jeden Fall auf unserer Todo-Liste!


    gibt es konsolen-befehle um die skelette spawnen zu lassen?

    Jap, du kannst du Skelette mit dem Befehl spawnnpc skeleton <var> spawnen ;) <var> kannst du durch die Variationen 0-5 ersetzen:


    0einfaches Skelett
    1Skelett mit Rüstung
    2stärkeres Skelett mit Rüstung
    3Bogenschütze*
    4Skelett mit Robe
    5 Boss-Skelett (Samurai-Rüstung)


    *Bogenschützen spawnen manchmal auch mit Schwert


    Gibt es die neuen Features nun auch direkt bei bereits bestehenden singleplayer servern, oder muss ich dafür erst einen neuen Server erstellen um NPC´s zu haben?

    Wie @lenko schon sagt, diese Features gibts auch in bestehenden Welten ;) Allerdings verändert dieses Update zB nicht bereits gespawnte Tiere. D.h. wenn ein Tier im Untergrund oder hoch in der Luft gespawnt ist, dann bleibt es in vielen Fällen nach dem Update ebenfalls dort.


    Kann es sein, dass das Schlagen mit der Spitzhacke verlangsamt wurde? Im Creativemodus ist mir das gerade aufgefallen, dass man nicht mehr o schnell hintereinander schlagen kann... das finde ich etwas hinderlich, wenn man viel Stein abbauen möchte

    Ja, da wurde ein ganz kleiner Cooldown hinzugefügt. Vorher konnte man sehr schnell mit der Spitzhacke schlagen, wodurch die Stahlspitzhacke spürbar schneller als der Minenbohrer war... das war daher nicht ganz gewollt... aber in Kürze kommt die aktualisierte Plugin API, mit welcher eigene Items eingebunden werden können mit ganz eigenen Paramtern. Darüber könnte man bspw. eine Spitzhacke erstellen, die 10x schneller als die Stahlspitzhacke ist :D


    ähm die neue kollision ist aber echt der oberhammer die ziege lebt und wurde ** nicht ** dahin gesetzt und eingefroren das ist natürlich entstanden

    Ist die Ziege schon damals vor dem Update gespawnt? Normalerweise sollte ein Tier nicht so weit da hoch kommen, aber das Update verändert nicht die Position von bereits gespawnten Tieren (und vorher war es ja leider durchaus möglich, dass ein Tier irgendwo auf Dächern landete oder irgendwo in der Luft). Es wirkt so, als wäre die Ziege vorher in dem Gemäuer gewesen 8| Daher wird scheinbar als "nächstgelegener Untergrund" die Unterseite der Brücke gewählt. Das sieht zwar ungewollt aus, aber es sollte neu gespawnte Tiere nicht betreffen.


    Ich hab von meinem Server gehört das Tiere im Wasser nicht mehr sterben, das teilweise sogar ganze Herden im Wasser gehen

    Das sollte *eigentlich* nicht passieren. Einerseits ertrinken Tiere weiterhin (diesmal sogar schneller als vor dem Update), andererseits sollten Tiere normalerweise das Wasser meiden wie der Teufel das Weihwasser ;) Die Ausnahme wäre höchstens, wenn ein Plugin läuft, welches Tieren explizit befehlt, ins Wasser zu laufen (und natürlich kann auch der Tod des Tieres durch ein Plugin verhindert werden).


    Ich habe wieder das Problem mit dem Rasentrimmer. Er funktioniert nicht.

    Merkwürdig... aktiviere ggf. mal die Debug-Konsole, vll tritt ja irgendein Fehler im Hintergrund auf? Öffne dazu die "config.properties" Datei und setze "game_debug_console" auf true, dann starte das Spiel erneut. Sobald der Fehler auftritt, beende das Spiel und gehe in den Logs Ordner im Spielverzeichnis. Sende uns bitte die neueste Log-Datei zu (entweder via PN, oder via Mail an support@jiw-games.net)


    Habe eine Frage zu dem neuen Wassertool unter F5.
    Wie ist dieses am Besten zu handhaben?

    Grundsätzlich musst du dir das Wassermaterial (bei den Tools 1-4) wie eine separate Textur vorstellen. D.h. beim Auffüllen von Terrain wird dann Wasser (statt zB Erde) genommen, und im Paint-Modus wird bestehendes Material durch Wasser ersetzt. Generell betreffen die Tools 1-4 immer nur das Terrain (also nur solide Materie), nicht bestehendes Wasser. Wenn du explizit Wasser bearbeiten musst, musst du das alte Wasser Tool (5) nehmen.
    Die praktischste Änderung ist eigentlich das Vorhandensein von Wasser beim "Area" Tool (4). Damit kannst du einen ganzen Bereich relativ genau mit Wasser füllen (oder leeren).

    tiere zähmen ist mit diesem update noch nicht möglich, oder die einzufangen und nach hause zu führen oder ????

    Nein, das geht leider noch nicht...


    red51: Ich habe nach dem Update ganz normal meine SP Welt geladen ohne irgendwas zu verändern

    Ist ggf. "graphic_logarithmic_depthbuffer" in der config aktiviert (also auf true gestellt)?


    Jetzt ist der Rasentrimmer rot unterlegt, und zickt vor sich hin, also 1 Grasbüschel entfernen geht nach xxmal probieren eventuell

    Hmm... besteht das Problem auch nach einem Neustart noch? Wichtig ist in jedem Fall, dass (wie bei Sichel und Sense auch) der Boden anvisiert wird, nicht die Grashalme


    Wo gibt es das Banditen-/Skelett-Outfit? Bzw. wie ist der Konsolenbefehl dafür?

    Die Skelett-Rüstungen kannst du leider selber nicht tragen. Aber das Banditenoutfit bekommst du mit clothing medieval_suit2 (und optional clothign balaclava) ;)


    bei dem World3DModel werden auch noch die HitPos angezeigt.

    Hoppla, das wird noch gefixed :D


    @red51, Wo finde ich nochmal die API?

    Du meinst die neueste Version der Plugin API? Die bin ich noch am vorbereiten, ich denke die werde ich morgen hochladen :)

    Hmm... this crash is caused by the rwdoc plugin (more precisely, the crash occurs in the plugin). It looks like it cannot check the version or it has trouble reading some configs or something like that. Unfortunately there is nothing we can do about it :/ Maybe contact the plugin creator about this issue.
    You can install ABM again btw, but make sure to get the latest server and client version first (0.9.5.1)

    Thanks for your kind words and the feedback!


    Question on the animal re-spawning: Am I right to believe that the animal NPCs will spawn in any unmodified chunk (on some random basis) and there is no configuration required (so long as we want to keep the default re-spawn rate)?

    Yes that's true ;) If an unmodified chunk is requested by the client, the server checks if there are any animals which could (re)spawn there. There is a cooldown for respawns, by default it's every 5 minutes, but it can be changed in the server.properties file (setting settings_npc_respawn_cooldown).


    Also, would it be possible to get the bandits to spawn during the day too? If this isn't yet possible, what time frame is considered nighttime?

    Unfortunately this cannot be configured in the server.properties file... maybe we will add this setting later. Nighttime is between 10 pm and 7 am btw ;)


    Reinstalled ABM and people are now able to join again. thanks!!

    Thanks for letting me know, I'm glad to hear it works now :)


    One minor issue I notice thus far, horses can now walk through steel doors (lost its collisions, however i cannot walk through doors).

    Probably it was an "open" door? E.g. a double door? I've just released a mini-hotfix which should fix this issue^^


    some good loots in bandits (but nothing for skeletons ?)

    Unfortunately you can't get any loot from skeletons, basically the idea is that they guard the loot in the dungeons ^^ But probably we will change that so they will at least drop 1 or 2 items.


    no collision between Npc ? I saw a bear run into bandits like they don't exist

    That's strange, basically npcs are supposed to collide with each other... but collision isn't 100% accurate, so it's possible that some npc still "overlap"


    think the agro distance has been increased (bears don't let us run away, they chase us longer)

    Yes that's true, but this still needs more fine tuning ;)


    2) Random red square floating.

    Oops, that was a debug square that was used for pathfinding :D Will be fixed shortly!


    3) General lag with the terrain when moving & on mount.

    Unfortunately npc spawn has an impact on the performance... but it's getting better once the first wave of npcs is spawned in new chunks.


    New error putting on Iron armour to remove the desert clothing.

    I've released a small hotfix which fixes this issue ;)


    It says my server is running but it will not show in the game list

    Can you tell me the IP + port of your server?

    geht ! top

    Klasse, freut mich zu hören :)


    Das Wasser gluckert und wenn man hineintaucht, ist es auch schön blau, d. h. die Umgebung vom Grunde des Teiches wird blau angezeigt, allerdings ist von weiter oben kein Wasser mehr zu sehen.

    Oh, stimmt, das konnte ich bei mir auch reproduzieren =O Nach einem Neuladen der Welt ist das Wasser wieder da, aber ich werde dazu in Kürze einen Hotfix rausbringen ;)


    Hab das Game nochmal gestartet, nun ruckelt es nicht mehr. Also hat sich das Problem bei mir erledigt. Aber das mit dem Joinen im Baum findet ich witzig

    Merkwürdig... aber die Hauptsache ist, dass es jetzt wieder läuft :) Das mit dem Baum kann leider manchmal passieren, je nachdem, wo der Spawnpunkt festgelegt wird und ob an dieser Stelle zufällig ein Baum spawnt...


    Leider Spielabsturz

    Danke für den Errorlog! Ist ein Bug, Fix dafür kommt gleich ^^


    1. Wenn ich Gras "sähe" und dann mit der Sichel wieder entferne hatte ich vereinzelt Grasbüschel die nicht verschwunden sind, ich konnte 2 Stacks Grashalme daraus holen. Auch mit der Sense ging es nicht, nur mit der Harke.

    Hmm... ich glaube das ist vorher ja auch manchmal schon passiert. Ich kann leider nicht genau sagen, warum einzelne Grasbüschel manchmal nicht von den Werkzeugen erfasst werden. Wir werden auf jeden Fall mal ein Auge darauf werfen ;)


    2. Wenn ich mich in oder an meinem Haus genau in eine Ecke stelle, sieht es so aus:

    Hattest du vorher die Einstellung game_no_sweeptest in der config.properties Datei auf true geändert? Falls ja, probiere es ggf. nochmal aus ohne die Einstellung.

    Client and server updated. Server crashes upon join, the server title and graphic displays, the server crashes during loading at 0%.
    Inspected the log and it appears to be an issue with ABM (Animal Breed Mod)? Log attached:

    Thanks for the log! This issue is indeed related to ABM... hmm... I've implemented a small workaround, it should be available now. Please let me know if you still experience this issue :)


    Game Over

    :saint:

    Hey folks!


    The new update is finally available! First of all, thank you very much for your patience!


    This update introduces a lot of new features and changes, but our main focus was on reworking the NPC behaviour as well as adding new hostile NPCs. You will now find small groups of bandits roaming the forests during night, and underground dungeons are now populated with skeletons. In addition to that, spiders spawn randomly in deep caves.


    01.jpg


    When fighting with bandits or skeletons, you can use your sword to block their attacks (so you take less or even no damage, but keep an eye on your stamina). Obviously this only applies to melee attacks - so watch out for enemies equipped with bows and arrows!


    Of course you can disable any NPC you want, and you can also change the spawn rates for both animals and enemies. So if you don't want to deal with bandits or monsters, you can simply turn them off.


    02.jpg


    But when talking about NPC related things, that doesn't mean that this update is only about enemies. We improved the NPC AI and collision detection with this update, so NPCs should no longer be able to walk through walls, fall through the ground or warp to the roof of your building. In case you still experience any of these issues, please let us know!


    We also reworked the spawn behaviour of NPCs: they are able to respawn in chunks which haven't been modified, and animals mostly spawn in herds now. Alerting one herd animal also alerts all other herd animals.


    03.jpg


    There is also another important feature in this update: it's now possible to load custom items (e.g. tools or weapons) through the plugin API. This makes modding a lot easier. We will update the plugin API and also release a few example plugins in the next few days.


    Apart from that, we implemented several other new features and changes. Blueprints can now store terrain data and water, there are some new items (weed whacker and venison), we added several new music tracks, we reworked the screenshot feature (it's much more powerful now) and last but not least we've fixed a lot of bugs. Check out the changelog to get an overview of all changes.


    __________________________________________________


    Changelog 2019-03-12 (0.9.5):

    • [New] New NPCs: bandits and skeletons with various equipment and outfits
    • [New] Bandits spawn randomly in forests (during night), while skeletons spawn randomly in dungeons
    • [New] Animals / NPCs can now respawn after a given amount of time
    • [New] Animals usually spawn in small herds now
    • [New] When a herd animal is alerted, other herd animals are also alerted
    • [New] Spiders and rats spawn randomly in caves and abandoned cabins
    • [New] When creating a new world, you can select a starting biome / area now
    • [New] Custom / modded items can now be added via API
    • [New] New tool: weed whacker
    • [New] Added 7 new music tracks
    • [New] Added settings for screenshots (resolution, quality, hud etc)
    • [New] Added settings to change the animal and enemy spawn rate
    • [New] Added venison, which is obtainable from wild animals
    • [New] Terrain can now also be stored in blueprints
    • [New] Added "Toggle Crouch" and "Toggle Walk" key bindings
    • [New] Added gloss effect / environment mapping for some clothes (e.g. armor)
    • [New] Added settings for grass view distance
    • [New] Added support for DNS SRV Records (Multiplayer/"Connect to IP")
    • [New] Added "continuous editing" for creative terrain tools (keep mouse button pressed to edit the terrain)
    • [New] Creative mode terrain tools now have "water" as textur (i.e. the paint [3] and area tool [4] can now be used for water)
    • [New] Added proper headshot detection for other players
    • [New] Added new filter to server list to hide password-protected servers
    • [New] Added command "disablenpc" to permanently disable an npc for the current world
    • [New] Implemented GPU skinning to improve the performance regarding animations
    • [Change] Player no longer gets "stuck" on walls when walking against walls
    • [Change] Projectiles / Arrows despawn now after a given amount of time
    • [Change] NPCs now also take damage from traps (with a few exceptions)
    • [Change] Increased range for picking up items
    • [Change] Increased range for "editconstruction" command
    • [Change] Reduced height of player while riding a horse or donkey
    • [Change] There is a small cooldown now when using tools by clicking the mouse button rapidly
    • [Change] Deleting a custom image now removes all instances in the world
    • [Change] Toggle aiming with a weapon is now disabled by default (can be changed in settings)
    • [Change] Grenade / TNT cooking is now possible
    • [Change] Water is now correctly rendered in front of a blueprint preview if it is opaque (press Return-key)
    • [Change] The "flatten tool" in creative mode terrain tools (F5, press Return-key) now shows the current elevation
    • [Change] Blueprints can now still be loaded if they were accidentally unzipped after downloading them
    • [Change] Chainsaw is slightly more efficient now
    • [Change] Reworked sword animations
    • [Change] Player no longer takes damage from projectiles / arrows in creative mode
    • [Change] Arrows and firework rockets can no longer be abused to climb walls (removed collision)
    • [Change] If fly mode is disabled, double tapping F2 no longer teleports you to the surface
    • [Change] Improved some sound effects
    • [Change] Removed CPU load diagram, since it was causing performance issues on some operating systems
    • [Change] Removed some unnecessary debug outputs from log
    • [Bugfix] Fixed issue that chunks sometimes became invisible while editing them
    • [Bugfix] Fixed issues with "undoblueprint" command (need feedback)
    • [Bugfix] Fixed issues with modular construction element placement (need feedback)
    • [Bugfix] Fixed random native crash (need feedback)
    • [Bugfix] Fixed issue that some objects became unusable sometimes for no reason
    • [Bugfix] Fixed item stacks disappearing sometimes when moving them from chests to inventory
    • [Bugfix] Fixed issues when placing blocks or construction elements (weird collision behaviour)
    • [Bugfix] Fixed issues when posters were referring to an already deleted custom image
    • [Bugfix] Fixed issues with projectile collision detection when standing close to a wall
    • [Bugfix] Fixed extreme "z-fighting" (flickering) when walking against walls
    • [Bugfix] Fixed wrong animation of dead animal corpses in some situations
    • [Bugfix] If "Keep Inventory" is enabled, you no longer lose your inventory when quitting the game without respawning
    • [Bugfix] Player should no longer fall through the ground in certain cases when teleporting (need feedback)
    • [Bugfix] Fixed problem that sometimes teleported the player to sky when using the "gotospawn" command
    • [Bugfix] Headgear of dead players is no longer in the wrong position
    • [Bugfix] Fixed wrong custom journal element position if "pivot=center" was set
    • [Bugfix] Fixed memoryleak related to gun sounds
    • [Bugfix] Fixed issue with picking up items


    Changelog 2019-03-12 (0.9.5.1):

    • [Bugfix] Removed red debug square
    • [Bugfix] Fixed crash related to plugins which modify npc positions


    Changelog 2019-03-13 (0.9.5.2):

    • [New] Command "givenpcitem" to give an item to an npc
    • [New] You can now also get venison from giraffes
    • [New] Stamina can now also be disabled server side
    • [New] Added spawn protection setting to config.properties file (for SP)
    • [New] Added separate "fly" permission for creative mode (to disable fly mode)
    • [Change] Reduced respawn rate for npcs
    • [Change] Blueprints no longer include air when placing terrain (can be changed in config)
    • [Bugfix] Fixed wrong spawn position when creating a new world
    • [Bugfix] Fixed yellowish glow of items and player in inventory
    • [Bugfix] Fixed a bug which was responsible for certain performance issue
    • [Bugfix] Fixed water not being visible if placed via blueprint
    • [Bugfix] Fixed issues with grinder and spinning wheel


    Changelog 2019-03-14 (0.9.5.3):

    • [New] New item: Club, which is craftable from the very beginning
    • [New] Added command "deleteallnpc" to remove all npcs from the world
    • [Change] Furnaces now provide warmth to the player if he is nearby
    • [Change] Changed mining drill sounds
    • [Bugfix] Fixed performance issues related to npcs (need feedback)


    Changelog 2019-03-18 (0.9.5.4):

    • [New] NPCs won't see you if you sneak up on them from behind
    • [New] Added setting to enable bandits to spawn during the day
    • [New] Command "deleteallnpcs" now optionally accepts a type and range constraint
    • [Change] Added separate spawn settings for bandits and skeletons
    • [Change] Weed whacker now has a RMB functionality (cuts the grass half length)
    • [Change] Weed whacker can no longer destroy trees
    • [Change] Bandits have slightly more health points now
    • [Change] Reduced run speed of bandits and skeletons
    • [Change] Stamina is now only reduced when running forward
    • [Change] Added new mining drill sounds for various materials
    • [Change] Increased placement range for construction elements
    • [Change] Terrain area tool (F5-4) only affects water if water material is selected
    • [Change] Increased speed of most tools
    • [Bugfix] Fixed horse sounds
    • [Bugfix] Fixed bug which mixed up horse inventories with existing chests
    • [Bugfix] Fixed hitbox of small animals
    • [Bugfix] Fixed players not being able to damage other players in mp
    • [Bugfix] Arrows shot by npcs now also cause damage if pvp is disabled
    • [Bugfix] Fixed wrong scaffolding placement positions


    Changelog 2019-03-25 (0.9.5.5):

    • [New] Added console command "cleanup images" to delete all unused images
    • [New] Added console command "enablenpc" to re-enable an npc to spawn in the world that has been disabled before
    • [New] Added small icons to indicate if grid, modular snapping or manual positioning is active
    • [New] Added permission "placeterrain" (blueprints) to enable/disable placement of terrain via blueprints
    • [Change] Removed unnecessary debug output
    • [Bugfix] Fixed command "debugplayerbody" (for API)
    • [Bugfix] Fixed crash related to custom items
    • [Bugfix] Fixed issues when moving items from inventory to chest and vice versa (need feedback)
    • [Bugfix] Fixed npc collision issues if multiple construction elements are placed in a row
    • [Bugfix] Boats no longer move if the player is freezed (e.g. when outrunning world generation)


    Changelog 2019-03-26:

    • [Bugfix] Fixed npcs sometimes being invisible in multiplayer
    • [Bugfix] Fixed "goto" command
    • [Bugfix] Fixed sitting position on some seats


    Changelog 2019-03-31:

    • [Bugfix] Fixed disabled npcs not working properly
    • [Bugfix] Fixed some smaller issues related to custom items


    Changelog 2019-04-04 (0.9.5.6):

    • [New] Snow, coal and hellstone is now available as block texture
    • [New] Added setting to config file to disable "grain" on block textures
    • [Change] "Grain" is disabled automatically for natural block textures (dirt, sand etc)
    • [Bugfix] Fixed inventory not being saved properly if it contained too many items
    • [Bugfix] Players no longer spawn up in the sky when respawning after quitting the game


    Changelog 2019-04-16 (0.9.5.7):

    • [Bugfix] Fixed player inventory not always being saved correctly when disconnecting from a server
    • [Bugfix] Fixed some desync issues with npcs in multiplayer
    • [Bugfix] Fixed "black flicker" on dirt blocks