Posts by red51

A new update is now available, introducing "Points of interest" and many more changes!
Latest hotfix: 0.9 (2025-11-04)

    Fahrzeuge werden selbst ca. 4 Blöcke breit sein, je nach Fahrzeugtyp. Das erste Fahrzeug, welches in RW kommen wird, wird ein Geländewagen sein, welcher etwas weniger als 4 Blöcke Breite haben wird. Später werden sehr wahrscheinlich aber auch breitere Fahrzeuge dazukommen (zB LKWs oder landwirtschaftliche Maschinen).
    Wenn man also Verhältnisse wie in manchen deutschen Parkhäusern vermeiden möchte, sollte eine Fahrbahn durchaus 5-6 Blöcke breit sein ;)


    Freut mich, dass es jetzt funktioniert :)


    Wäre sicherlich nicht schlecht, wenn irgendwo abgepinnt würde, welche Java-Version benötigt wird. So hätte man immer gleich die richtige Version.

    Bei der Steam-Version spielt das keine Rolle, da wird die passende Java-Version direkt mitausgeliefert. Bei der Standalone hingegen kann man sich an den Systemanforderungen auf unserer Homepage orientieren. Grundsätzlich benötigt Rising World Java 8, welche Zwischenversion davon ist aber relativ egal (wobei es immer empfehlenswert ist, die neueste Version installiert zu haben, also Java 1.8.0_191).

    I guess you're using the standalone version of the game (from our homepage)? Our IP isn't served by a CDN so it will not change in the medium run (unless we move to a different hoster, but that's pretty unlikely) ^^


    The autoupdate also uses the same IP, there are no other IPs involved in this process. Does autoupdate work in your case? In order to find out if it really works, you could delete a random file in the data folder (e.g. the "commons.jar") and run the game. If the client is able to download the missing file, everything should be fine :)

    Danke für die Fehlermeldung! Problematisch ist leider die Java Version, da nur eine 32 Bit Version installiert ist. Gehe am besten einmal zur Java Homepage und lade dort die 64 Bit Version ("Windows Offline (64-Bit)") herunter und installiere diese: https://java.com/de/download/manual.jsp


    Der eigentliche Fehler hingegen tritt meist dann auf, wenn manche Dependencies fehlen. Unter Windows ist das meist VCRedist 2013. Du kannst diese Version hier herunterladen (du benötigst die vcredist_x64.exe): https://www.microsoft.com/de-d…oad/details.aspx?id=40784
    Falls VCRedist schon installiert ist, wähle unbedingt "Repair" oder "Reparieren" aus, ansonsten führe das Setup ganz normal durch.


    Bitte lass es uns wissen, wenn der Fehler danach weiterhin auftreten sollte :)

    Sorry for the late response! Basically the snipped posted by @yahwho is correct, but unfortunately it looks like there was a bug introduced with the latest update which does not set the chest ID properly for API raycasts ?( We will fix this issue with the next update!

    It depends on how many players your server will have (and how much they build). Minimum requirements (for a small server, i.e. only 1-2 players) would be a single core CPU and 1 GB of RAM, however, it's highly recommended to have at least a dual core or better a quad core CPU. For big servers with several players, 4-8 GB of RAM should be sufficient :)


    Having an SSD is also helpful, especially when using SQLite, but of course it's not required.


    Make sure the server has a good bandwidth since this game causes a lot of traffic (world sync, custom images etc).

    Also, thanks to Steam's greediness Epic Games Store may rival that of Steam that I'm curious if you're going to add Rising World onto that store

    We're definitely taking the Epic Store into consideration, but we will wait a few more weeks to see what's going to happen with Steam (and before releasing the game on other platforms, we will at least wait until the update is ready) ^^


    i have a idea add a donations button on your website so people can spend money for the game

    Maybe we will add a donation button or Patreon, but I'm still not sure about it ;)


    Since the game is in beta you could setup a paypal button on the title screen?

    Unfortuantely this might be difficult, since Valve doesn't allow donations inside the game. It's mainly about putting links to other stores into the game (which is understandable), but I know about some games which were rejected in the past for having a link to Patreon or any other sort of donations in the game :huh:

    Die Lost Connection tritt auch auf anderen Servern auf. Ich war vor kurzem auf zwei englischsprachigen Servern und sind während meiner Besuchszeit zwei Spieler rausgeflogen. Kann man ja im Chat lesen. Ich kann zwar im Router nachsehen, aber es wäre sehr seltsam wenn andere Spieler im Ausland ebenfalls den gleichen Router verwenden würden Ich habe einen Speedport Smart 3, 50k Glasfaserleitung, Telekom.

    Wenn du das Problem auch auf anderen Servern hast, dann wird es vermutlich kein serverseitiges Problem sein. Wenn ein Spieler rausfliegt ist es allerdings anhand des Chats schwierig nachvollziehbar, was der eigentliche Grund dafür ist.


    Das hat nichts mit dem Router zutun, ich hatte lediglich beispielhaft die Fritz!Box erwähnt, da hier relativ einfach Statistiken über den Datentransfer abrufbar sind. Ganz allgemein hängen solche Probleme normalerweise nie mit dem Router zusammen (es sei denn, der Router ist defekt oder hat falsche Einstellungen).


    Die DSL Geschwindigkeit ist übrigens leider nicht ausschlaggebend, weder hinsichtlich des Pings, noch bzgl. der Verbindungsqualität oder der generellen Verbindungsbeschaffenheit. Theoretisch könnten mit einer altertümlichen ISDN Verbindung bessere Pings und eine stabilere Verbindung erzielt werden als mit symmetrischem 1 TBit/s DSL ^^


    Bei der Kleidung habe ich mich versprochen. Ich meinte Kleidung im Webstuhl herstellen

    Was passierte denn, als du die Kleidung im Webstuhl herstellen wolltest? Trat ein Fehler auf, oder ist einfach nichts passiert, oder fehlte der Button o.ä? Was das Inventar zu dem Zeitpunkt evtl. voll?


    Das Balken und Bretterproblem besteht weiterhin. Durch einen kleinen Trick kann ich zwar jetzt bauen

    Durch welchen Trick konntest du das Problem lösen bzw. umgehen?


    Wie bereits erwähnt, ich hatte vor dem Update diese Vorkommen nicht.

    Also das mit den Brettern & Balken wird sehr wahrscheinlich mit dem Update zusammenhängen. Es scheint zwar trotzdem ein spezifisches Problem zu sein, da es bis jetzt kaum Meldungen gibt die exakt dieses Problem beschreiben, aber da wir das Handling fürs Anvisieren verändert haben ist es zumindest naheliegend, dass darin auch die Ursache liegt. Bzgl. des Netzwerks haben wir aber leider nichts geändert, d.h. wenn hier jetzt Probleme auftreten, die im Februar/März noch nicht bestanden haben (als wir die letzten größeren Änderungen am Netzwerk vorgenommen haben), muss die Ursache woanders liegen :huh:

    Unfortunately other languages are not supported at the moment. Adding support for more languages at this stage is a little bit complicated, since we have to rely on external translators for this - and since almost every update requires changes to the language files, this would result in delays and other problems :(


    However, adding support for more languages is definitely planned when the game is in late beta ;)

    Okay so I'm working on a bunch of .nif files for this next update

    Unfortunately .nif files are not supported by RW... this is a specific file format used by the "Gamebryo" Engine (the engine that's used by Fallout). Currently Rising World only has support for .obj files, .j3o files and limited support for .fbx and .blend


    I am wondering what code am I going to have to switch these over to to work in Rising World? Can I add a weapons bench for scopes & other custom attachments?

    Basically that's possible, but there is currently no convenient way to add new furnitures or fixtures (e.g. crafting stations). You could still load a custom 3d model for a new crafting station and define it's behaviour manually, but that's a lot of work.


    However, the next update will have a convenient way to add new recipes and new crafting categories (but again, there is unfortunately still no way to add new objects, like crafting stations or other fixtures)


    Basically what the aim would be for is for you to be able to fully customize both the current weapons in the game and the weapons pack that I am working on

    Replacing current weapons is a little bit tricky. There is no way to do that through the API atm, so the only way to achieve this is to replace the original game files.


    Can you please provide the API for one of your benches so it could be customized?

    I will release the updated API and documentation as well as an example plugin once the next update is ready :)


    I meant would we be able to store "Modded" items in normal storage containers

    Oh, sorry for the misunderstanding ^^ But yes, modded items will be stored in normal storage containers and in player inventories. Basically the modded items will be treated like regular items. But in case the server owner removes the plugin from his server, an unusable "unknown" item will remain in the containers.


    Will we get plugins for back-packs, and pouches? Curious about that one.

    A backpack mod sounds interesting, I'll try to prepare an example backpack plugin :thumbup:

    Thanks for the update. This is actually the first time I see that Valve confirms that they're aware of the issue, or at least that they're aware of the "reports" (and I really hope they're not referring to the "More Like This" section again). Traffic didn't recover in the meantime, but let's wait and see what happens with the traffic in the next weeks ;)

    If you want to setup a default spawn loadout, just put all desired items into your inventory and type setinventory into console (admin permissions required). Now every new player will spawn with these items automatically (in addition to that, players also receive these items upon death [unless "Keep Inventory" is enabled]) ;)


    To set some starter clothes, just wear the desired outfit and type setclothes into console.



    You can also change the default spawn position by typing setspawn btw.

    Yes, you can transfer both the map and the custom images to another computer. Your worlds are stored in the game directory in the "Worlds" folder. Just copy & paste the whole world subfolder (e.g. if your world is called "New World", the folder is also called "New World") to the worlds folder of the other computer ;)

    Hier mal ein kleines Video mit ein paar Fehlern. In der Zeit in der das Video aufgenommen wurde, 2 x Lost Connection.

    Danke für das Video! Um welche Fehler ging es dabei denn genau?


    Die "Lost Connection" deutet leider darauf hin, dass die Verbindung unterbrochen wurde. Wir haben zwar einen automatischen Reconnect, doch in manchen Fällen wird die neu aufgebaute Verbindung direkt wieder unterbrochen (nicht vom RW Server, sondern von einem dazwischenliegenden Knoten). In dem Fall ist es schwer zu sagen, ob es eher ein serverseitiges oder clientseitiges Problem ist (wenn das Phänomen bei allen Spielern auf dem Server auftritt deutet das eher auf ein serverseitiges Problem hin).


    Wir haben leider keinen wirklichen Einfluss darauf :( Wir haben in den letzten Monaten nichts am Netzwerksystem geändert (du sagtest ja, dass das Problem seit ein einigen Wochen auftritt). Du könntest ggf. mal versuchen ein VPN zu verwenden, zumindest half das meist bei Problemen i.V.m. manchen Kabelanbietern.


    Ansonsten könntest du auch evtl. in den Router schauen. Was für ein Modell hast du genau? Zumindest die Fritz!Box gibt eine gute Auskunft darüber, wieviele Fehler und wieviel Paketverlust auftrat (auffällig ist es bspw. immer dann, wenn besonders viele "Nicht behebbare Fehler" auftreten -> in dem Fall wird aber häufig nur der ISP was dagegen unternehmen können).


    Das Inventar hat seltsame weiße Slotumrandungen bekommen. Sehr störend!.

    Ich konnte die leider im Video nicht sehen 8| Hast du ggf. noch einen Screenshot davon?


    Es war mir nicht möglich, über die Konsole Kleidungsstücke zu spawnen. Auch war es unmöglich die Weihnachtsmütze wieder

    Wichtig ist, dass du dafür den Befehl "clothing <name>" verwendest. Stelle auch sicher, dass das Platz im Inventar ist (im Video war das Inventar ja voll - die Hotbar zählt leider bei den Kleidungsstücken nicht zu den freien Plätzen)


    Die Npcs tragen Jeans und enge Jeans, die Pelzstiefel schauen darunter heraus. Das karierte Hemd wies auch Durchscheinfehler auf, also konnte es nicht anziehen.

    Leider scheinen manche Kleidungsstücke durch andere hindurch, je nach Beschaffenheit. Das ist nicht direkt ein Bug, aber trotzdem sehr unschön. Leider ist eine Lösung dafür sehr aufwändig (idealerweise müsste für jede Kleidungskombination festgelegt werden, welche Teile eines Kleidungsstückes wann ausgeblendet werden müssen), daher haben wir das erstmal auf die lange Bank geschoben...

    Wegen den bösen NPCs, kann man deine seine eigenen als Beschützer einsetzen ? *gg Wäre doch lustig, so eine kleine Garnison NPCs in Stechschritt laufen lassen .. lol

    Mit dem nächsten Update wird das leider noch nicht möglich sein, allerdings kommen wir diesem Thema mit dem Update einen großen Schritt näher. Langfristig möchten wir das NPC-Thema keinesfalls aus den Augen verlieren, denn hier ist definitiv noch eine Menge Potenzial (belebtere Welten durch friedliche NPCs, Quests von NPCs, aber auch Begleiter und andere Helfer) ;)


    Könnte es mit Kleidungs- Tier- NPC- und Charaktermodellen auch irgentwann möglich sein?

    Eigene Tiere, NPCs und Charaktere werden langfristig bestimmt möglich sein. Dafür müssen wir in erster Linie eigentlich erstmal nur Support für animierte Objekte reinbringen (schließlich sieht ein Tier oder NPC ohne Animationen ziemlich öde aus^^)


    Kleidung ist ein wenig schwieriger, zumindest wenn es sich um Kleidung für die vanilla Spielermodelle handeln soll. Das Problem ist hier weniger die technische Umsetzung im Spiel, sondern viel eher das Erstellen solcher Kleidungsstücke. Es ist nötig, dass das Kleidungsstück passende Gewichtungen hat, was an den Bones der originalen Spielerfigur angepasst sein muss. Wir müssten dafür idealerweise unsere Spielerfiguren öffentlich zugänglich machen. Wir überlegen uns mal, wie wir da am besten vorgehen.


    Erstmal wollen wir schauen, inwieweit von der Möglichkeit Gebrauch gemacht wird, eigene Items einzubinden. Wenn das regen Anklang findet, werden wir uns ggf. auf die weiteren Modding-Möglichkeiten und evtl. Workshop-Support konzentrieren, bevor wir an anderen Features arbeiten :)

    The bug they're referring to is related to the "More Like This" section at the bottom of the store page (where similar products are shown). In early October there was indeed a bug which caused the list to show very popular games only. For example, the More Like This section on the Rising World page suddenly showed "similar" games like CS:GO, Assassins Creed, GTA V etc. :whistling:


    This is what Valve wrote about that:
    "This change had the unintended side-effect of de-boosting tags in the “More Like This” section on a game's store page. What that meant was that instead of seeing products similar to the game, you saw games that shared just one tag in common, but were effectively the most popular games on Steam"


    This issue was indeed fixed very soon, and traffic from the "More Like This" section recovered (mid October).


    However, traffic from other sources (in our case, the traffic mainly came from the Steam Home Page [Main Cluster at the top] and Discovery Queue in the past) also dropped significantly in early October, but never recovered. I can't share numbers due to the NDA we signed, but when comparing the numbers from yesterday (Dec 12) with the numbers three months ago (Wednesday, Sep 12), we got 99.4 % less traffic from Discovery Queue and 100% less traffic from Home Page (actually we got 0 visits from Home Page, while it was previously one of our main traffic sources).


    We sent two tickets to Valve explaining the situation, but unfortunately we didn't get a proper response. A few days after the issue was covered by the press, Valve posted an official announcement addressing the issue with the "More Like This" section (that's where the quote above comes from), although the "More Like This" section bug wasn't an issue at all, almost every dev who was affected by this issue (there is a huge topic about that in the internal Steamworks forums with almost 900 posts) lost his traffic from the Home Page and/or Discovery Queue.


    It looks like the Discovery Queue and Home Page still suffer from the issue that was mentioned by Valve regarding the More Like This section: single tags get too much weighting. Since there are a few very common tags out there which are used by almost every game (e.g. "Singleplayer", "Multiplayer", "Early Access" etc), this seems to drive the traffic towards the very popular games. This explains why something like this happens now (from the r/gamedev post): https://i.redd.it/mrwxdzg901021.png


    I don't know if Valve really isn't aware of this issue, although that's very unlikely. PC Gamer covered the response from Valve, but also mentioned that the response is contrary to what other devs reported.


    Nevertheless, I will wait a few more weeks to see what happens. We have a Plan B in case the traffic does not recover. If the traffic does not recover until January (or February), we will post an announcement regarding this issue, sharing more data about it, and also reveal our "Plan B" ;)

    regarding to the donation/patron-idea. I have an idea for the patron-option: Maybe patrons get the possibility to vote, what will be implement in one of next updates. So you can give the some different options (e.g.: a)clothes for players, b) more enemys, c)crope and windmill) and the patrons can vote for it.

    This is basically a good idea! However, sometimes it's quite tricky to implement votes, since we're sometimes stuck at working on a certain feature. Nevertheless, I guess we will get a clearer overall picture of the situation in a few weeks ;)


    Alright, so you said player inventory. If I want to dedicate a storage container to contain these modded items I do hope I'm able to do that as well

    Yes, adding custom containers (e.g. something like backpacks) will be possible :) Although it requires some additional coding. I can give more information about that once the update goes live


    I at the very least hope for multiplayer side that it all syncs with players joining so there's no client miss-matching, and such.

    Oh, there is no need to worry about that ^^ Since plugins are always running on the server, the client does not have to install anything on his end. All required files (models, textures etc) will be downloaded automatically when the client joins the server